بسم الله الرحمن الرحيم


Surah al-Baqarah : 183-185 – Puasa (iii).
September 3, 2008, 3:38 am
Filed under: Fi Zilal al-Quran

Satu lagi galakan menunaikan fardhu puasa bagi orang yang sihat dan bermukim ialah puasa itu ialah puasa Ramadhan, iaitu bulan diturunkan al-Quran. Samada dengan pengertian bahawa permulaan turunnya al-Quran itu berlaku di dalam bulan Ramadhan atau dengan pengertian bahawa kebanyakkannya diturunkan di dalam bulan Ramadhan.

Al-Quran ialah kitab suci umat Muslimin yang kekal. Kitab inilah yang mengeluarkan mereka dari kegelapan-kegelapan kesesatan kepada nur hidayah. Ia membentuk mereka sebegini rupa, menukarkan keadaan mereka dari ketakutan kepada keamanan, memberi kepada mereka kedudukan yang kuat di muka bumi, memberi kepada mereka asas-asas yang dapat menjadikan mereka satu umat, sedangkan dulunya mereka tidak menjadi apa-apa. Tanpa asas-asas ini mereka tidak dapat menjadi satu umat. Mereka tidak akan mempunyai tempat di muka bumi ini dan tidak akan disebut-sebut di langit.

Oleh itu sekurang-kurangnya, mereka harus bersyukur terhadap nikmat al-Quran ini dengan menyambut perintah berpuasa di bulan turunnya al-Quran itu :

185 – “(Masa puasa itu ialah) bulan Ramadhan yang diturunkan padanya al-Quran sebagai hidayah kepada manusia dan sebagai penjelasan-penjelasan yang menerangkan hidayah dan perbezaan antara yang benar dan yang batil. Oleh itu, barang siapa di antara kamu melihat anak bulan Ramadhan, maka hendaklah ia berpuasa di bulan itu dan barang siapa yang sakit atau di dalam persafiran, maka wajiblah ia berpuasa (qodho sebanyak hari yang ditinggalkan itu) pada hari-hari yang lain …”

Inilah ayat yang mewajibkan puasa dan memansuhkan rukhsah berbuka dan fidyah bagi orang yang sihat dan bermukim kecuali bagi orang tua lelaki dan perempuan sebagaimana telah diterangkan sebelum ini :

185 – “… barang siapa di antara kamu melihat anak bulan Ramadhan, maka hendaklah ia berpuasa di bulan itu …”

Maksudnya sesiapa di antara kamu yang berada di bulan itu dan tidak musafir atau sesiapa di antara kamu yang melihat anak bulan Ramadhan itu dan orang yang yakin melihat anak bulan Ramadhan dengan mana-mana cara yang lain adalah sama seperti orang yang melihatnya sendiri dari segi ia wajib berpuasa pada hari-hari bulan Ramadhan itu.

Oleh kerana kenyataan ini merupakan satu nas yang umum, maka ayat seterusnya mengecualikan orang yang sakit dan orang yang musafir :

185 – “… dan barang siapa yang sakit atau di dalam persafiran, maka wajiblah ia berpuasa (qodho sebanyak hari yang ditinggalkan itu) pada hari-hari yang lain …”

Galakan ketiga ke arah menunaikan fardhu puasa dan kenyataan rahmat Allah dalam taklif dan rukhsah itu ialah :

185 – “… Allah mahukan kamu mendapat kemudahan dan tidak mahu kamu menanggung kesulitan …”

Ini merupakan dasar agung di dalam taklif-taklif agama ini seluruhnya, iaitu seluruh taklif itu mudah dan tidak ada sebarang kesulitan, dan taklif-taklif itu menyarankan kepada hati yang telah mengecapi kemanisannya perasaan mudah dan selesa dalam menjalani kehidupan. Ia menerapkan ke dalam jiwa seseorang Muslim perasaan lapang dada yang tidak dirasa sebarang keberatan dan kerumitan, iaitu perasaan lapang dada yang dapat melaksanakan semua taklif, semua fardhu dan semua kegiatan hidup yang serius itu dengan selesa seolah-olah seperti air yang mengalir, dan seolah-olah seperti kesuburan pokok yang kian meninggi dengan penuh ketenangan, keyakinan dan kerelaan, di samping sentiasa menghayati perasaan mendapat rahmat Allah dan iradatNya yang mahukan kemudahan bukannya kesulitan terhadap para hambaNya yang mukmin.

Ayat ini mewajibkan puasa ganti ke atas orang yang musafir dan orang yang sakit pada hari-hari yang lain supaya orang yang terpaksa berbuka itu dapat menyempurnakan bilangan hari-hari bulan puasa dan tidak luput pahalaNya :

185 – “… Dan hendaklah kamu sempurnakan bilangan hari puasa …”

Berpuasa secara ini merupakan satu nikmat yang wajar dibalas dengan takbir dan kesyukuran :

185 – “… Dan hendaklah kamu mentakbirkan Allah di atas hidayat yang telah dikurniakan kepada kamu dan supaya kamu bersyukur.”

Inilah salah satu dari matlamat-matlamat fardhu puasa, iaitu orang-orang yang beriman itu dapat menyedari nilai hidayah yang telah ditaklifkan Allah kepada mereka dan mereka akan dapati kesedaran ini dalam hati mereka dalam masa berpuasa, iaitu lebih banyak daris egala masa yang lain.

Hati mereka terhalang dari memikirkan perkara-perkara maksiat dan anggota-anggota mereka tersekat dari melakukan maksiat kerana mereka benar-benar merasa dan menyedari nilai hidayah itu. Kerana itu hendaklah mereka mentakbirkan Allah yang telah menganugerahkan hidayah ini dan hendaklah mereka bersyukur kepada Allah terhadap nikmat ini dan seterusnya hendaklah hati mereka kembali kepada Allah dengan ketaatan ini sebagaimana Allah menyebut kenyataan berikut kepada mereka di permulaan perbicaraan mengenai ibadah puasa :

183 – “… supaya kamu bertaqwa.”

Demikianlah dapat dilihat dengan jelas nikmat Allah yang wujud di dalam taklif puasa yang pada lahirnya kelihatan menyulitkan dan memenatkan badan dan jiwa, juga dapat dilihat dengan jelas matlamat pendidikan ibadat puasa dan tujuan di sebalik puasa yang mahu menyediakan kaum muslimin untuk memainkan peranan mereka yang besar dan kerana peranan inilah mereka dilahirkan ke dunia supaya mereka melaksanakan peranan itu dengan sempurna di bawah kawalan taqwa, pengamatan Allah dan kepekaan hati nurani mereka.


Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: