بسم الله الرحمن الرحيم


Surah Aali-Imran : 133-134 – Sifat taqwa.
July 30, 2008, 4:27 am
Filed under: Fi Zilal al-Quran

“Dan berlumba-lumbalah kamu kepada mendapat keampunan dari Tuhan kamu dan mendapat Syurga yang luasnya ialah seluas langit dan bumi yang telah disediakan untuk para Muttaqin.”

(Aali Imran : 133)

Yakni berlumbalah! Di sana terdapat keampunan dan Syurga yang disediakan kepada orang-orang bertaqwa.

Kemudian ayat yang menerangkan sifat-sifat orang-orang yang bertaqwa :

“Iaitu orang-orang yang sentiasa menginfaqkan harta mereka di masa kesenangan dan kesusahan …”

(Aali Imran : 134)

Yakni mereka tetap mengorbankan harta mereka dan meneruskan amalan ini sama ada di masa kesenangan atau kesusahan. Keluasan hidup tidak menyebabkan mereka menjadi angkuh dan lalai dan kesempitan hidup tidak menyebabkan mereka menjadi bosan dan lupa. Yang selalu dirasakan mereka dalam segala keadaan ialah kesedaran terhadap kewajipan dan perasaan bebas dari kekikiran dan kebakhilan, iaitu kesedaran bermuraqabah dengan Allah dan bertaqwa kepadaNya. Tiada yang dapat mendorong jiwa yang bertabiat bakhil dan cintakan harta kepada infaq dalam segala keadaan melainkan suatu dorongan yang lebih kuat dari nafsu harta, lebih kuat dari belenggu tamak dan tekanan kebakhilan. Itulah dorongan taqwa. Itulah satu kesedaran yang amat halus dan amat mendalam yang menjernih dan membersihkan jiwa dan membebaskannya dari segala ikatan dan belenggu.

Mungkin juga sebutan sifat ini mempunyai hubungan yang tertentu dengan suasana peperangan ini, kerana di dalam suasana peperangan ini kita melihat infaq dibicarakan berulang kali. Begitu juga kecaman terhadap orang-orang yang enggan dan menahan infaq disebut berulang kali sebagaimana akan diterangkan oleh rangkaian ayat yang akan datang. Ini semua menunjukkan adanya hubungan-hubungan yang tertentu dengan suasana peperangan itu dan dengan sikap setengah-setengah kumpulan terhadap seruan mengeluarkan infaq fi sabilillah.

“… Dan orang-orang yang menahan kemarahan mereka dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang lain terhadap mereka …”

(Aali Imran : 134)

Demikian pengaruh taqwa di bidang ini. Ia bekerja dengan dorongan-dorongan dan ransangan-ransangan yang sama. Kemarahan adalah emosi semulajadi manusia. Ia disertai atau diikuti oleh didihan darah. Ia merupakan salah satu dari ledakan-ledakan semulajadi manusia dan salah satu dari keperluan-keperluannya. Dan emosi ini tidak boleh dikawal oleh seseorang melainkan dengan rasa kesedaran yang halus yang dipancarkan oleh taqwa dan melainkan dengan kekuatan rohaniyah yang terbit dari pandangan yang melihat ufuk yang lebih tinggi dan lebih halus dari ufuk-ufuk kepentingan diri dan keperluan-keperluan peribadi.

Mengawal dan menahan kemarahan hanya merupakan satu tangga pertama dan kebolehan mengawalnya sahaja tidak cukup, kerana kadang-kadang seseorang itu menahan kemarahannya untuk menaruh dendam. Ini bererti kemarahan yang berkobar-kobar itu berubah kepada dendam yang terpendam dan kejengkelan yang lahir itu berubah kepada kesumat yang terbenam. Sebenarnya kemarahan dan kejengkelan itu lebih bersih dari dendam dan kesumat. Oleh sebab itulah, ayat ini menjelaskan bahawa titik pembebasan kemarahan yang terpendam di dalam hati orang-orang yang bertaqwa itu, ialah memberi kemaafan, bersikap toleran dan lapang dada dan bebas dari (kemarahan dan dendam).

Kemarahan dan kejengkelan itu merupakan satu bebanan yang berat kepada hati apabila dipendamkannya. Ia merupakan pucuk-pucuk api yang menjilat hati dan merupakan asap-asap yang menyelebungi dhamir (jiwa). Tetapi apabila hati memberi kemaafan, maka itulah titik kebebasan dari bebanan itu. Itulah penerbangan ke ufuk-ufuk nur. Itulah tiupan hawa dingin di dalam hati dan kedamaian di dalam dhamir.

“… Dan Allah memang kasihkan para Muhsinin.”

(Aali Imran : 134)

Orang-orang yang bermurah hati mengorbankan harta mereka dalam masa keluasan dan kesempitan adalah para Muhsinin. Dan orang-orang yang bermurah hati memberi kemaafan dan menunjukkan sikap berlapang dada dan toleran selepas mengalami kemarahan adalah para Muhsinin. Kata-kata “kasih” di sini suatu pengungkapan yang membayangkan kemesraan dan sifat yang gemilang yang selaras dengan suasana yang halus, cemerlang dan mulia itu.

Dari kasih Allah kepada amalan Ihsan dan para Muhsinin tercetuslah kasih kepada amalan ihsan ini di dalam hati para kekasih Allah dan terbentanglah keinginan yang kuat ke arah itu di dalam hati mereka. Oleh itu kata-kata kasih di dalam ayat ini bukanlah semata-mata suatu pengungkapan yang menarik, tetapi juga itulah hakikatnya di sebalik pengungkapan itu.

Kelompok yang dikasihi Allah dan kasihkan Allah, yang bersikap lapang dada, toleran, mudah, bebas dari dendam kesumat ialah kelompok yang bersatu padu, kelompok yang bersaudara dan kelompok yang kuat. Di sinilah terletak hubungan di antara bimbingan ini dengan perjuangan di medan peperangan dan perjuangan di medan kehidupan.


Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: